Tehtävä tunteiden tutkisteluun

Tunteet ovat hyvin kehollisia kokemuksia. Iloisena hymyilyttää ja keho tuntuu kepeältä, jännitys pakahduttaa rintakehää, suru käpertää myttyyn ja koko kehon täyttävä lataus purkautuu kyynelinä. Tunteet herättävät meissä joukon erilaisia tuntemuksia, kaikille hieman erilaisia.

Joskus tunteiden ja niiden herättämien kehollisten reaktioiden välinen yhteys on selvä; “minulla on lämmin olo, koska olen niin onnellinen!”  Toisinaan taas tunteen ja kehon reaktioiden välinen yhteys on piilossa. Kehossa voi olla esimerkiksi erilaisia omituisia särkyjä, joita ei osaa yhdistää mihinkään ja pahimmillaan pelkää olevansa vakavasti sairas. Taustalla voi kuitenkin olla piileskeleviä voimakkaita tunteita, jotka eivät ole päässeet esiin tai joiden käsittely on vaikeaa.

Tunteet vaikuttavat niin voimakkaasti kehoon, sillä tunteiden perimmäinen tarkoitus on valmistella toimimaan; esimerkiksi hyökkäämään, pakenemaan, piiloutumaan tai lähestymään muita. Tunteet auttavat kehoa selviytymään erilaisissa tilanteissa.

Kuitenkin selviytyminen vaatii meiltä nykymaailmassa erilaisia asioita kuin lajinkehityksen alussa. Sen vuoksi kehon voimakkaat reaktiot saattavat myös ohjata meitä hyvinvoinnin kannalta vääränlaiseen toimintaan. Tunnekehoyhteys ja tunnetaidot varmistavat sen, että voimme itse päättää, miten haluamme toimia missäkin tilanteessa sen sijaan, että menisimme täysin tunteidemme ohjaamaan suuntaan.

rauhoita

Tunnekehoyhteys vahvistuu lapsesta lähtien

Tärkeä osa tunnetaitoja on ymmärtää tunteen ja kehon välinen yhteys. Miltä tunteet juuri minusta tuntuvat ja missä? Miten minä reagoin kehollisesti erilaisissa tunnetilanteissa? Millaiselta viha tuntuu kehossani? Entä tyytyväisyys? Miltä tuntuvat ahdistus tai kateus? Miten pystyn rauhoittamaan kehoni? Miten pystyn säätelemään tunteitani oman kehoni avulla?

Onnistuneeseen tunnekehoyhteyden ymmärtämiseen tarvitaan tunnesanoja. Jotta tunteita pystyy luokittelemaan ja yhdistämään sekä niitä herättäviin tilanteisiin että niiden herättämiin kehollisiin reaktioihin, tarvitaan niille sanoja: loukkaantunut, riemastunut, syyllisyys, rakkaus…

Tunnesanoja voi harjoitella vaikka tunnekorttien avulla. Tunnekorttien käyttö on lapsille mieluinen ja helppo tapa yhdistää tunnetilaa ja sanaa toisiinsa.

Tehtävä tunteiden tutkiskeluun:

Tämän mielikuvaharjoituksen avulla voit harjoitella tunteiden tutkimista ja niiden vaikutusta kehoon. Rauhoita itsesi harjoituksen äärelle. Vaikka mielikuvaharjoituksen aikana tunteet harvoin tuntuvat yhtä voimakkailta kuin tunteita herättävissä aidoissa tilanteissa, siinä usein saa hyvin kiinni siitä, mitä tunteiden kehollisuus on ja mitä se omalla kohdalla tarkoittaa.

Mitä huomasit tehdessäsi mielikuvaharjoitusta? Tunsitko tunteet kehossasi? Koitko jotain yllättävää?

Mielikuvaharjoituksen lisäksi kiinnitä seuraavan viikon ajan huomiota siihen, miten kehosi reagoi tunteisiin, kun olet esimerkiksi iloinen, ärtynyt, jännittynyt, ahdistunut, onnellinen tai rauhallinen.